Hei!

Nimeni on Tanja. Asun Orimattilassa, minulla on kaksi lasta ja työ Helsingissä. Kotoisin olen Pohjois-Suomesta, Pudasjärveltä. Vielä 90-luvulla harrastin aktiivisesti karatea. Treenejä saattoi olla viisikin kertaa viikossa. Aktiivinen treenaaminen palkitsi ruskealla vyöllä ja hyvällä yleiskunnolla. Orimattilaan muuton myötä (2006) karaten harrastaminen jäi ja tilalle tuli arkiliikunta.

Vuonna 2015 aloitin kuntosalilla treenaamisen. Ensin hankin asiakkuuden Lahdessa sijaitsevasta kuntokeskuksesta, mutta keväällä 2016 vaihdoin FITMILL Studiolle. Asiakkuuden alussa suostuin kehonkoostumusmittaukseen, joka ei sitten ollutkaan kovin mieluisaa luettavaa. Tulokset sisälsivät paljon tietoa, mutta eräs niistä ”korpesi” erityisesti. Olin mittaushetkellä 43-vuotias, mutta tulokset osoittivat kehon metaboliseksi iäksi 48 vuotta. Siitä hetkestä alkoi minun elämänmuutos.

FITtastic PIENRYHMÄ + KUNTOSALI

Treenit kahdesti viikossa, toisella kertaa FITtastic -pienryhmässä ja toisella kerralla itsekseen kuntosalilla. Siinä oli reseptini. Tämän lisäksi tein joitain muutoksia ruokavalioon (mm. kaikki maitotuotteet pois, samoin leivät ja valkoinen sokeri).

FITtastic -pienryhmä tarkoittaa harjoittelua 6-9 hengen ryhmässä koulutetun ja ammattitaitoisen personal trainerin ohjauksessa. Valmennukseen otetaan vain naisia ja treeneihin voi osallistua viitenä kertana kuukaudessa. Suurin osa harjoituksista on tehokasta toiminnallista harjoittelua. Energiankulutus pysyy korkealla tasolla vielä kauan treenien jälkeenkin.

Kuntosalilla tapahtuvien treenien lisäksi olen osallistunut verkkovalmennukseen (Tomi Kokko – LIFW), josta sain mm. vinkkejä ruokavalioon ja vertaistukea muilta verkkovalmennukseen osallistuvilta. Rutiineihini on kuulunut säännöllinen, 1 krt/kk tehtävä kehonkoostumusmittaus. Tallessa on noin 20 mittauksen tulokset. Mittaukset osoittivat kehittymisen heti ensimmäisestä uusintamittauksesta alkaen; rasvaprosentti laski, lihasta tuli tilalle ja se perhanan kehon metabolinen ikä, sekin alkoi laskea.

SÄÄNNÖLLISYYS + PERUSASIAT

Koska työpaikkani on Helsingissä, kuluu työmatkoihin kaksi tuntia joka päivä. Lapsilla on omat harrastukset, joten minulla ei ole aikaa treenata enempää kuin kaksi-kolme kertaa viikossa. Toisaalta – olen ollut säntillinen harjoittelija, toisin sanoen harvassa ovat olleet ne viikot jolloin olen lintsannut treeneistä. Uskon tässä olevan oman onnistumiseni salaisuus. Liikunta on elämäntapa, josta tulee hyvä olo. Riittää, kun tekee perusasioita. Ei ole olemassa mitään ”kikkakolmosia”, joilla saa itselleen unelmiensa vartalon. Toisaalta – säännöllisesti treenaamalla, perusasioita tekemällä on mahdollista saavuttaa loistavia tuloksia. Minulle on riittänyt treenit 2 krt/vk. Pienryhmävalmentajani, Tinja, on sanonut, että oikeita asioita tekemällä treenit kahdesti viikossa riittävät siihen, että saa muutosta aikaiseksi. Minä olen luottanut siihen, että onnistun ammattitaitoisen personal trainerin ohjauksessa. Ilmestyn sovittuna ajankohtana paikalle, laitan aivot narikkaan ja nautin liikunnan tuomasta hyvästä olosta, kuntosalin yhteisöllisestä ilmapiiristä ja ohjaajan aikaansaamasta inspiroivasta fiiliksestä.

Runsaan kahden vuoden ajan kehonkoostumusmittausten luvut ovat parantuneet kuukausi kuukaudelta. Ensimmäisen vuoden jälkeen sain uutta potkua kun Lasse, joka tuolla kertaa teki mittauksen, meni mainitsemaan hieman kohollaan olleesta viskeraali (sisäelin) rasvan määrästä ”tuota on tosi haasteellista saada alaspäin”. Niinpä päätin ”ja minähän näytän, että pystyn tuonkin saamaan hyvälle tasolle”. Eikä aikaakaan, kun viskeraalirasvan tasot laskivat normaalin rajoihin. Tässä joitain havaintojani mittauksista:

– Ikä on 45 vuotta. Mittaus näyttää kehon metaboliseksi iäksi 45 vuotta!
– Rasvaprosentti on laskenut 36,8% => 28,0% eli se on kaikin puolin normaalilla tasolla
– Painoa on tippunut 13 kg
– Lihaksen osuus kehonkoostumuksesta on noussut selkeästi
– Kaikissa tärkeimmissä pääliikkeissä (kyykyt, punnerrukset jne.) tulokset ovat parantuneet
– Työssä ja arjessa jaksaminen on parantunut

Kuinkahan ylös sitä asettaisi omat tavoitteet …. ?!

– Tanja –