Nyt kun sain primitiivisen huomiosi, pitänee todeta, että jos tietäisin naisten kaadosta jotain, olettaisin hauiksella olevan aika vähän tekemistä asian kanssa! Nyt kun lentävä sorsa on ammuttu alas ja mahdollisesti joidenkin epätoivoisten miesten viimeinen toivo hukkui höyhenkasaan, voidaankin päästä itse asiaan eli hauiksen treenaamiseen. Siitä uskon tietäväni jotakin!

Bearin prinsiippi:

Treenaa ensisijaisesti älykkäästi, toissijaisesti kovaa.

Älykkäästi treenaaminen tarkoittaa ennen kaikkea sopivan kasvuärsykkeen saamista lihakseen kehittymistä ajatellen. Aloittelija hakee usein liian intensiivisen kasvuärsykkeen, vaikka oleellisempaa olisi kasvattaa tätä progressiivisesti kasvattaen intensiteettiä ja määrää. Överit eivät aina ole parempi kuin vajarit! Tämä pitää sisällään myös oikean suoritustekniikan. Riittäisipä sormet laskemaan ”rinnallevetohauiskääntöjen” lukumäärän maailmankaikkeuden kuntosalihistoriassa. Ja sitä kollektiivista tuskan määrää, jonka sisukkaan pienen ihmisen alaselän välilevyt ovat joutuneet kestämään näiden ylisuurien taakkojen alla, ”joita ilmeisesti piti liikuttaa saadakseen hauis kasvamaan”. Minulla on jännittäviä, mutta lohdullisia uutisia: alaselkäsi ei tarvitse enää koskaan kärsiä syyttömänä edesvastuuttoman omistajansa julmuuksia!

Sen sijaan miehen (tai naisen) yksi kehon tärkeimmistä autonomisista elimistä ”Hauislihas, latin. musculus biceps brachii”, (jolla tiettävästi on myös oma sielu, aivot tai ainakin tahtotila) tulee kehittymään, kiittämään ja mainetta niittämään! Kylillä liikkuvat ”villinlännen legendat” voivat realisoitua vielä sinuun Mr. Eastwood, eikä vain siksi, että sinulla olisi tienoon nopeimmin laukeava Colt! Naisten ihailu ja miesten kunnioitus on ansaittava!

No, leikki sikseen, mutta jos kaikki menee hyvin, voit joskus jopa saada positiivisen kommentin (naiseltakin), jos sillä nyt on itsellesi jotain merkitystä. Niinpä niin, kohteliaisuuksia ei voi syödä eikä vaihtaa rahaksi, mutta ansaittuna ne voivat kuitenkin laittaa lisää vettä myllyyn, kierroksia koneeseen, pöhinää pönttöön, löylyä kiukaaseen, jätettä puristimeen ja niin edespäin.

Anatomisesti ajatellen hauis on itse asiassa melko pieni lihas suhteutettuna kehon muihin lihaksiin (poikkeuksena saliharrastuksen aloittanut stereotyyppinen nuorimies, jonka hauislihas on keskimäärin suurempi kuin reisilihas…tai pikemminkin reisilihas vielä pienempi kuin hauislihas).

Kuitenkin haballe halutaan usein antaa paljon huomiota, hellyyttä ja rankkaakin rakkautta. Jos nuorelta mieheltä kysytään, niin hauista tulee kurittaa mahdollisimman paljon, mahdollisimman usein ja mieluiten tosiaan mahdollisimman isoilla painoilla. Jos omat voimat eivät riitä, niin kaveri auttaa kyllä! Näitähän kutsutaan ihan luvalla pakkotoistoiksi (tämä ei ole negatiivinen kannanotto kyseistä erikoistekniikkaa kohtaan). Näillä eväillä yksin päästään useimmiten keskinkertaisiin tuloksiin. Tärkeämpää olisi opetella työskentelemään sillä kohdelihaksella, eikä 101:llä muulla lihaksella siinä naapurissa ja kaverin naapurissa. Talkoot käyvät tylsiksi pidemmän päälle ja joka jannun pitää vetää oma painonsa. Olenkin muutamalla asiakkaalla ja tietysti itselläni teettänyt käsipainohauiskääntöä vinopenkillä oikeaoppisesti ja puhtaasti. Useimmiten hauis on kivuliaassa pumpissa yhden ainoan sarjan jälkeen. Käsipainot ovat keskimäärin 6-8 kg luokkaa ja lihas saadaan väsytettyä tehokkaasti. On aivan normaalia, että sarja päättyy alahuulen väpätykseen ja roskan kaivamiseen silmästä, sekä piinaavaan tietoisuuteen siitä, että sarja loppui oman sietokyvyn ylittäneeseen kipuun hauiksessa. Tämä kertoo ennen kaikkea kohdelihaksen tekemästä työmäärästä sarjassa.

Täydellisten liikeratojen lisäksi on syytä keskittyä toistojen nopeuteen, huippusupistukseen ja -venytykseen kuorman/jännityksen alla. Roiskimalla epämääräisesti kaikkia mahdollisia erikoistekniikoita peliin ei pitkälle tule tuloksia. Lisäksi lihaksen tekemän kokonaistyömäärän aikayksikköä kohti (esim. vko) tulee kasvaa progressiivisesti. Esim. 3x10x40 työsarja voisi kasvaa volyymia 4x12x50:een 3 kk:ssa.

Nil doloris, nil majoris.

T: Juha ”Bear” Poutanen

Haluatko kehittyä, saada tuloksia aikaiseksi? Muista, että on olemassa paikka, jossa muutos on mahdollinen. Juha Poutanen työskentelee FITMILL Studion valmentajatiimissä. Hänen vastuulleen kuuluvat mm. pienryhmien ohjaukset ja personal training.

https://vimeo.com/200148207